ECO Körning

ECO Körning
By Administratör posted May 14, 2013 11:30 am




Eco Driving, på svenska sparsam körning, är en körteknik som kan ge 10-20% lägre drivmedelsförbukning och mindre slitage på bilen.


1. Håll koll framåt- Planera!
Undvik hastiga inbromsningar och onödiga stopp. Höj blicken och planera körningen så du slipper stanna och starta i onödan. Håll avståndet till bilen framför. Släpp gasen och rulla mot korsningar och trafikljus. Om du låter bli att koppla ur sjunker förbrukningen ner till noll.

2. Växla upp tidigt- kör på hög växel
Växla upp så tidigt som möjligt efter start. Kör bara ett par billängder på ettan och lägg sedan i tvåan - det är bilen gjord för. Växla från tvåan till fyran, eller från trean till femman. Accelerera bestämt upp till den fart du ska ha. Ge max halv gas och växla upp innan motorn når 3000 varv per minut. Idag kan de flesta bilar köras på högsta växeln redan vid 50 km/h.

3. Kör jämnt- håll hastighetsgränserna
Jämn fart kan ge högre snitthastighet än ryckig körning. Håll jämn gas, låt hastigheten pendla lite upp och ned vid små med- eller motlut. På landsväg kan du släppa efter på gasen när du närmar dig ett krön och utnyttja rörelseenergin. Kör inte om i onödan och håll hastighetsgränserna - det sparar drivmedel och pengar samt minskar koldioxidutsläppen.

4. Släpp gasen- motorbromsa
Att bromsa med pedalen är alltid slöseri med drivmedel. Låt motorn göra jobbet istället med hjälp av mjuka nedväxlingar. Genom att motorbromsa kan du få bränsletillförseln helt avstängd. Håll ett öga på varvmätaren. Släpp gasen helt när motorvarvtalet överstiger 1500-1600 varv per minut. När motorvarvtalet sjunkit till omkring 1200 varv (lägre för dieselbilar), börjar motorn förbruka drivmedel igen. Växla därför ner strax innan du når detta varvtal.

5. Rulla utför- håll jämn gas uppför
Låt bilen rulla utan gas, men med växeln i, i tillräckligt kraftiga medlut. Försök få fart före ett motlut så att du slipper att växla ned i uppförsbacken. Undvik att accelerera i uppförsbacke. Ge stöd med gasen men öka inte farten.

6. Håll rätt tryck i däcken
Däcktrycket kontrollerar du enkelt på våra stationer. Med rätt tryck rullar bilen bättre. Det minskar både däckslitaget och drivmedelsförbrukningen. Rätt Lufttryck hittar du i din bils instruktionsbok, insidan av tanklocket, dörrsida eller B-stolpe. Tänk på att om dina däck är varma, dvs du har kört mer än 3 km så skall lufttrycket på mätaren vara 0.3 bar högre än det rekommenderade. Öka luftrycket vintertid med 0.2 bar för att kompensera när temperaturen sjunker utomhus.

Kolla också att mönsterdjupet är tillräckligt, lagen kräver minst 3 mm vid vinterväglag.

7. Av med takboxen och takräcket
Rensa bilen från onödig last. Det minskar luftmotståndet och vikten och därmed drivmedelsförbrukningen.

8. Använd motorvärmare
Kallstarter drar mycket extra drivmedel - också vid plusgrader. Vid -15oC eller kallare - koppla in motorvärmaren max en och en halv timme före start. Upp till 0oC - sätt på värmaren en timme före start. Upp till +10oC - förvärm i 20 minuter.

9. Kör inte på tomgång
Bilen drar mer drivmedel på tomgång än man tror. På tomgång släpper bilen dessutom ut betydande mängder farliga ämnen. Starta motorn först i det ögonblick du ska köra iväg - då får du snabbt upp temperaturen i motorn och bilen.

Stäng av motorn även vid mycket korta stopp. Moderna dieselbilar med direktinsprutning kan stängas av på samma sätt som bensinbilar. Att starta om en insprutningsmotor drar inget extra drivmedel.

10. Serva bilen regelbundet
Med bra tändstift, rena luftfilter och ren olja går motorn snålare.

11. Stäng av klimatanläggningen när möjligt
Klimatanläggningen drar upp till 1 dl drivmedel extra per mil.

Källa: Transportstyrelsen