Prisbelönta körkortsappen
Prisbelönta körkortsappen
By
Josefina Eriksson
posted
Apr 30, 2016 10:15 am
Allt du behöver för att klara teoriprovet för B-körkort! Appen är framtagna av trafikskolepedagoger och du lär dig körkortsteorin på ett snabbt, effektivt och roligt sätt. Alla frågor följer Trafikverkets senaste kursplan och är utformade precis som på det riktiga teoriprovet.
Du får även tillgång till hela teoriboken på lättläst svenska. Teoriboken är uppdelad i 50 kapitel som du enkelt och pedagogiskt tar dig igenom på ett lärorikt sätt. Hela upplägget är framtaget av utbildade trafiklärare.
Nu får du tillgång till en personlig trafiklärare dygnet runt! Är det något du inte förstår dig på kan du chatta direkt med en utbildad trafiklärare i appen.
Appen passar utmärkt för de som håller på att ta körkortet för personbil eller moped, men också för de som haft körkortet en längre tid och vill förbättra sina trafikkunskaper ytterligare.
Appen uppdateras automatiskt två till tre gånger per månad med nya teorifrågor med de senaste ändringarna från trafikförordningen, körkortslagen samt vägtrafikkungörelsen.
APPEN INNEHÅLLER • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • – Över 2000 teorifrågor – Chatta med en trafiklärare dygnet runt – Teoriboken på lättläst svenska – Över 2000 fotografier – Utförliga förklaringar till alla teorifrågor – Diskussionsforum – Dagliga uppdateringar (utan att du behöver uppdatera appen). – Alla vägmärken – Pedagogiskt skrivna frågor – Övningsfrågor i 6 olika kategorier – Obegränsat antal prov – Avancerad statistik
UTMÄRKELSER • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • – Dagens app "Det perfekta redskapet för att öva till teoriprovet för B-behörighet. En smart app som är användbar både för nybörjare och de som önskar friska upp minnet!"
– Högst betyg & bäst i test! Teoriprovet fick högsta betyg av Teoriportalen.se som är en utav Sveriges största teoriportal för körkort.
– Rekommenderas av AppNyheter.com "Det finns inte många Appar som erbjuder Teoriprov i iPhone, men den bästa av dem är Körkortsteori som är en riktigt bra app!"
– Rekommenderas av Digitala Hemmet "Nu slipper man teoriboken! Allt med teori och körkort känns så förlegat. Äntligen en app som digitaliserar hela utbildningen!"
– Rekommenderas av AppGuiden.se som är en del av Aftonbladet.
– Rekommenderas av iPhoneGuiden.se
|
Mitt körkort
Mitt körkort
By
Nathalie Olin
posted
Aug 08, 2013 11:19 am
Jag heter Nathalie och är 21 år. I januari så gick jag och min handledare handledningsutbildningen för att jag skulle kunna ta körkort. Vi gick utbildningen, skickade in alla papper, jag gjorde syntest och en dag kom papperna i brevlådan om att han var godkänd som min handledare! Det bara spratt i hela kroppen. Jag skulle ta körkort!
I slutet på Januari 2013 körde jag för första gången. De tidigare gångerna jag hade övningskört med min pappa så gick det jättedåligt då jag aldrig fick till detta med dragläget. Det tog kanske 10 gånger för mig att hitta det en gång för att kunna komma iväg för att sedan få kärringstopp. Varenda gång.
Denna gången med en ny handledare så lärde han mig ett annat knep som fungerade betydligt bättre för mig! Jag skulle inte försöka balansera så jättemycket mellan gas och koppling på en gång, utan trampa ner kopplingen och höja den tills jag kände att det börja vibrera något. Då skulle jag ge gas. Detta underlättade så otroligt mycket för mig och gjorde att det gått så fort som det gjort då jag inte kände samma press.
Vi började med att han körde upp mig, honom, min son, min mamma och min lillebror (japp, här börja vi med full bill!) till en jättestor parkering. Där fick jag träna på att hitta dragläget och det satte PÅ EN GÅNG! Som en smäck! I stort sett iallafall. Jag blev så stolt (och chockad) över mig själv! Även en liten växling upp till 2:an blev det träning på.
Eftersom att det gick så bra den första gången så tog vi oss till en annan parkering med trafik runt omkring, stillastående bilar och en typisk parkering där 18 åringar sladdar men även en parkering som många övningskör på. Där hade min mamma tagit deras andra bil och hon och min bror satt i den medans jag och min handledare satt i våran bil med varsin walkie-talkie så vi skulle kunna ha kontakt. Det vi ville träna på var hur det kändes att få ett möte genom att min mamma körde mot oss och jag förbi henne. Gick jättebra och inte alls läskigt!
Nu kommer jag inte ihåg vad vi gjort på alla lektioner men vi tränade på att få upp hastigheten och använda högre växlar, känna hur det var att få sladd med ABS (gick tyvärr inte att koppla ur i den bilen. Annars hade vi provat utan ABS också) för att sedan ge sig ut på trafikerad väg. Skakis blev man vill jag lova!
Vi tränade på att svänga ut höger på en väg för att sedan svänga in höger på en mindre väg. Detta för att träna på avståndsbedömning, nedväxling, kolla speglar, bilens placering ect.
Efter det så gick det bara bättre och bättre. Vi kom ut på allt större vägar, högre hastigheter = högre växlar, det flyter på och mitt självförtroende bara växer och växer. Nu är det i stort sett alltid jag som kör om både jag och min handledare ska någonstans. Ofta jag som skjutsar syskon och föräldrar om de ska någonstans osv. Känns jättebra! Bästa berömmet jag fått är; "det känns som *handledarens namn* kör!" Då växer man en hel del som människa!
Detta är utan en enda körlektion på körskola. Dock så ska jag strax börja där för att få reda på vad jag kan och inte kan och vad jag behöver träna mer på. Mitt mål är att ha mitt körkort i handen nu i höst!
Nästa destination är Ullared!
Wish me luck!
|
Snabbguide till Körkort
Snabbguide till Körkort
By
Administratör
posted
Aug 08, 2013 10:55 am
Inför teoriprovet (kunskapsprovet)
Kunskapsprovet görs i en sal med andra provdeltagare. Hos Trafikverket i Uppsala finns det plats för 12 st. I Solna finns det plats för betydligt fler. Det kan helt enkel skiljas lite beroende på vart man befinner sig i Sverige.
Provet Provtiden är 50 min långt och provledaren säger till när tiden håller på att ta slut. Provet börjar med att provledaren kontrollerar din legitimation och prickar av din ankomst mot en lista. Vid provplatsen ska du knappa in ditt personnummer och sedan får du ett par testfrågor så du vet ungefär hur provet kommer att gå till. Du bestämmer själv när du vill klicka vidare för att starta provet och provtiden. Du har möjlighet att flagga frågor och gå tillbaka och ändra om du är osäker. När du svarat på alla frågor kommer du till en ruta med en massa knappar, de motsvarar frågorna och visar dig vilka frågor som du har markerat. När du känner att du är klar klicka på knappen, "Rätta".
Nu kommer en summering upp i fönstret som visar antal rätt och på vilka punkter du hade fel. Ett stort "Godkänt" ska lysa med grön text i mitten till vänster på skärmen om du har varit duktig. Annars visas ett "Icke Godkänt" med röd text.
Inför riskettan (riskutbildning del 1)
Riskettan är del 1 i den obligatoriska riskutbildningen för B-behörigheten.
Under riskettan får du lära dig om riskerna med bland annat alkohol, droger och trötthet i trafiken.
Utbildningen ska utföras hos en godkänd utbildare (vanligen en trafikskola) och vara minst 3 timmar lång. Priset för riskettan är cirka 400–800 kr.
Riskutbildningen är giltig i fem år.
Inför Halkbanan (riskutbildning del 2)
Halkbana kostar 1,700 kr och tar ca tre timmar att genomföra. Alla blir godkända efter slutfört kurs (oftast). Halkkörningen är till för att alla ska få känna på hur det är att köra i halka. Prestationerna bedöms inte.
Provet Provet genomförs på en halkbana godkänd av Trafikverket. Tänk på att ha oömma kläder då man lätt blir smutsig av vägbeläggningen (Såpa och gummi från bilarnas däck).
Övningar Övningarna görs i olika ordning på olika halkbanor men här följer en summering av alla övningar som är obligatoriska för halkkörningen.
Bromsa och frikoppla Du ska köra upp i ca 50 km/h och sedan bromsa in så snabbt du kan. Kom ihåg att frikoppla så du inte får motorstopp.
Bromsa och frikoppla med ABS Du ska köra upp i ca 50 km/h, precis som ovanstående övning, men med den skillnaden att du bromsar med ABS-bromsar.
Frikoppla och styr Du kommer att förlora väggreppet, då inspektören låser framhjulen (fjärrstyrt), du ska sedan frikoppla och styra förbi ett hinder i vägbanan.
Inför Uppkörningen
Se till att bilen ser snygg ut invändigt och utvändigt. Många bilskolor tvättar bilen inför en uppkörning. Ha ordentliga kläder och skor. Det är viktigt att man är trevlig.
Förberedelser och provinnehåll Innan ni åker iväg kommer inspektören att gå igenom med dig vad han tittar på när du kör. Det är din hastighet, och hur du anpassar farten i olika situationer. Hur du manövrerar bilen, motoriken. Placering av bilen och hur tydligt du visar vad du vill. Han kommer också titta på ditt trafikuppträdande, alltså hur du planerar och tillämpar regler. Dessutom tittar han på din uppmärksamhet i trafiken och hur du ser förrädiska situationer. Allt detta kallas för Riskmedvetande och det gör inspektören en bedömning på.
Allmänt Själva körprovet tar ca 45 minuter, det har Trafikverket bokat in och blir faktiskt sällan kortare eller längre. Ev. 0-10 min kortare. Allmänt småprat om kommande körning, säkerhetskontroll och om du har några frågor, kan ta upp till 15 min om man gör en fullständig säkerhetskontroll. Mer om säkerhetskontrollen senare. Körprovet består av fem delar och totalt 42 punkter, 10 – 52.
Körning Under uppkörningen (körprovet) kan det hända att du får motorstopp, det gör inget, det kan hända alla. Två eller tre motorstopp ska vara helt okej.
Körning mot mål kommer säkerligen med på uppkörningen, målet kan ex vara "Uppsala C" eller "E4:an". Då kör du efter anvisningarna. Det är inte hela världen om man missar en skylt, då säger inspektören till att man missat skylten och får hitta en plats att vända. Detta är lite upp till vilken inspektör man har om vad som gäller. I korsningar kör man rakt fram om inte inspektören säger annat, får du t ex inte köra rak fram på grund av något förbud, väljer du själv bara en ristning passar dig.
Inspektören kan när som helst fråga vad det är för väg du kör på. Då vill han veta hastighetsbegränsningen, om det är huvudled eller ej, parkering och stoppförbud, och huruvida högerregeln gäller.
Parkering När man får instruktionen om parkering så säger inspektören att man ska parkera bredvid en bil, på valfri parkeringsplats, eller liknande. Du har rätt att justera din parkering två, tre gånger. Du har parkerat när du har dragit åt handbromsen.
Säkerhetskontroll
Vid uppkörningen ber inspektören dig att göra en säkerhetskontroll. Säkerhetskontrollen är indelad i tre delar, yttre, inre och under huven. Man gör sällan en fullständig kontroll.
Inspektören kan t ex säga "Gör en säkerhetskontroll här, från insidan av bilen. Använd de reglage du kommer åt ifrån förarsätet." Då menar inspektören en Inre säkerhetskontroll. Vid regn/snö kan man slippa göra Yttre och Under huven, av den enkla anledningen att inspektören inte vill bli blöt.
Yttre 1. Slå på tändning, helljus, höger blinkers 2. Gå runt bilen, kolla helljus, blinkers, backlyktor, nummerplåtbelysning 3. Slå på parkeringsljuset, gå runt bilen kolla ljuset och däcken. (Sommar minst 1,6mm, vinter minst 3mm.) 4. Slå på halvljuset. vänster blinkers, kolla. 5. Trampa på bromsen, och kolla bromsljusen. Be inspektören om hjälp.
Under huven 1. Lossa spärren i bilen och stormhaken i fronten på bilen. Öppna huven. 2. Kontrollera bromsvätskan (Specialolja) och spolarvätskan (vatten och rengöringsmedel). De är de viktigaste vätskorna, för man ska kunna bromsa och ha god sikt. 3. Kontrollera kylvätska (50/50 glykol/vatten) 4. Kontrollera motoroljan med oljestickan, visa inspektören var man fyller på olja. 5. Kontrollera servostyrningsoljan, tag det försiktigt, luft och smuts i systemet ger ryck i ratten. Behöver inte alltid kollas, utan det räcker med att visa vart man fyller på. 6. Kontrollera batteriets vätskenivå. Behövs inte på de nya batterierna, men på gamla behöver man ibland fylla på destillerat vatten så nivån blir över metallbrickorna i batteriet.
Inre 1. Slå på tändningen, tuta, spola av rutan och kontrollera att alla lägen fungerar. 2. Torka av rutorna om det behövs. Kolla att defrostern fungerar, dvs. att fläkten blåser på framrutan. 3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig. 4. Tag på bältet och se till att låsmekanismen fungerar (ryck i bältet). Kolla att alla dörrar är stängda. 5. Ställ in stol och speglar vid behov.
Uppkörningsmoment
Alla dessa punkter hinner ni inte på den halvtimme som återstår av uppkörningen, utan det blir ett urval av ca 15-20 av punkterna. På inspektörens lapp kryssar han i G eller U på punkterna, man måste ha G på alla punkter för att bli Godkänd. Punkter med * är obligatoriska och kommer med på körprovet, och * är väldigt vanliga på provet.
Provdel 1: Fordonshantering Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning * Parkering/Uppställning * Backning * Start i lutning Användande av reglage/kontrollorgan
Provdel 2: Tätort Körning i villa/bonstadsområde Övergångställe/Cykelöverfart * Körfältsbyte * Gatukorsning * Signalerad korsning * Cirkulationsplats * Passerande av stillastående fordon
Provdel 3: Landsväg Körning på smal och krokig väg Infart och körning på bred väg * Vänstersväng Högersväng Omkörning Påfart, avfart och körning på motorväg, motortrafikled *
Provdel 4: Tätort/Landsväg Vändning * Järnvägs/Spårvägskorsning Oskyddade trafikanter Körning mot mål * Körning i vägarbetsområde *
Provdel 5: Särskilda förhållanden Körning i mörker Körning i halt väglag
Inspektören kan under uppkörningen sitta och fylla i G/U, och då är det viktigt att du inte sitter och funderar på om han satte G eller U, utan kör på och visa att du vill fortsätta körningen. En bra och duktig inspektör, tycker jag, fyller i lappen efter körningen och går igenom med dig huruvida du klarat punkterna eller ej.
Om du tror att du gjort ett fel, ignorera det och tag dig an nästa problem istället, att sitta och tänka på föregående korsning eller dyl. kan göra att du tappar koncentrationen och begår ett misstag.
|
Här får du körkortet billigast
Här får du körkortet billigast
By
Administratör
posted
Jul 22, 2013 09:43 pm
Att ta körkort kostar många gånger långt över 10 000 kronor. Men du kan spara tusenlappar på att ta körkortet på en annan ort. Här är körkortet billigast i Sverige.
Aftonbladet har med hjälp av statistik från körkortsjakten.se sammanställt var i Sverige de billigaste körkortspaketen finns. Billigast att ta körkort är det i Skåne län. Där kostar ett paket med teori, riskutbildningar och körlektioner i genomsnitt 11 975 kronor. Dyrast är det i Jönköpings län, där kostar körkortspaketet i genomsnitt 13 965 kronor.
Stora variationer Men priset är inte allt. Det är stora variationer i vad de olika körkortspaketen innehåller. I exempelvis Stockholms län, som är ett av de billigare länen i listan, ingår ofta färre än 10 körlektioner, medan det i andra dyrare län ingår upp mot 20 körlektioner.
– Det viktiga är därför att inte bara stirra sig blind på priset, utan också undersöka vad som ingår i paketet, säger Mikael Höög, presstalesman på Motormännens Riksförbund.
– Många skolor erbjuder också rabatterade paket, men sen kostar de extra körlektionerna dyra pengar, så kolla även vad en körlektion kostar.
För att vara säker på att du får ett prisvärt paket bör det ingå litteratur, teori, cirka tio körlektioner och de två riskutbildningarna riskettan och risktvåan.
– I ett prisvärt paket ingår också en introduktionsutbildning där en anhörig som du övningskör privat med får följa med. Då får ni båda veta vad som gäller och det blir lättare att öva privat, säger Mikael Höög.
Svårare få körkortet privat
Enligt honom har det blivit svårare att köra upp helt privat i dag och det är svårt att komma billigare undan än 10 000 kronor för att ta ett körkort.
– Men priset beror som sagt helt på var, hur och när du kör upp. Tänk också att körkortet är en investering för framtiden. Det är exempelvis mycket lättare, framför allt för unga, att få ett jobb om du har ett körkort.
Fem knep för att få körkortet
– Titta runt bland flera körskolor och jämför vad paketen innehåller. Se till att litteratur, teori, minst tio körlektioner och de båda riskutbildningarna ingår i priset. – Försök att övningsköra med någon anhörig eller vän vid sidan av körskolan. – Se till att vara fokuserad och var beredd på att det tar tid att få körkortet. – Undersök vad en körlektion kostar. Många körskolor lockar med billiga paketpriser, och tar sedan höga priser för extra körlektioner. – Bor du i en storstad kan du fundera på att försöka köra upp i en mindre stad. Det är högre krav på bilförarna i exempelvis Stockholm och Göteborg, än vad det är i mindre orter.
Källa: Aftonbladet.se
|
Teoriprovet
Teoriprovet
By
Administratör
posted
May 18, 2013 12:52 pm
Beskrivning
Nu har en utan våra sammarbetspartners utvecklat en app för körkortsteori som vi kan rekommendera starkt! Vi på GratisTeori.se har testat de flesta körkortsappar både för iPhone och Android, och kan utan tvekan säga att "Teoriprovet" tar hem priset.
– Över 2000 frågor – Allt-i-ett (personbil, moped & vägmärken) – Möjligheten att ställa frågor till en trafiklärare – Varje prov blir unik – Appen upptaderas med nya frågor kontinuerligt – Det går att träna på en viss typ av kategori – Nedräkning precis som riktiga kunskapsprovet – Bok in en tid hos körskolan direkt via appen – Leta fram alla körkolor – Inga In-App purchase
Appen passar utmärkt för de som håller på att ta körkortet för personbil eller moped, men också för de som haft körkortet en längre tid och vill förfättra sina trafikkunskaper ytterligare.
Appen uppdateras automatikt cirka två gånger i månaden med nya teorifrågor med de senaste ändringarna från trafikförordningen, körkortslagen samt vägtrafikkungörelsen.
Ligger på topp 3 placering i App Store – Sverige
Skärmbilder ur appen
Kundrecensioner
Snygg och stilren Av Hasehasse Riktigt bra app! Kan sitta på bussen och tåget och träna på frågorna samtidigt! Rigtigt bra gjort!
Oj oj oj av Pevus Nu slipper man teoriboken! Allt med teori och körkort känns så förlegat. Äntligen en app som digitaliserar hela utbildningen!
Bäst på AppStore av Filip007 Jag har laddat ner alla körkortsappar och det här är utan tvekan den bästa! Genomtänkt och med många bra frågor.
Utmärkelser
|
ECO Körning
ECO Körning
By
Administratör
posted
May 14, 2013 11:30 am
Eco Driving, på svenska sparsam körning, är en körteknik som kan ge 10-20% lägre drivmedelsförbukning och mindre slitage på bilen.
1. Håll koll framåt- Planera! Undvik hastiga inbromsningar och onödiga stopp. Höj blicken och planera körningen så du slipper stanna och starta i onödan. Håll avståndet till bilen framför. Släpp gasen och rulla mot korsningar och trafikljus. Om du låter bli att koppla ur sjunker förbrukningen ner till noll.
2. Växla upp tidigt- kör på hög växel Växla upp så tidigt som möjligt efter start. Kör bara ett par billängder på ettan och lägg sedan i tvåan - det är bilen gjord för. Växla från tvåan till fyran, eller från trean till femman. Accelerera bestämt upp till den fart du ska ha. Ge max halv gas och växla upp innan motorn når 3000 varv per minut. Idag kan de flesta bilar köras på högsta växeln redan vid 50 km/h.
3. Kör jämnt- håll hastighetsgränserna Jämn fart kan ge högre snitthastighet än ryckig körning. Håll jämn gas, låt hastigheten pendla lite upp och ned vid små med- eller motlut. På landsväg kan du släppa efter på gasen när du närmar dig ett krön och utnyttja rörelseenergin. Kör inte om i onödan och håll hastighetsgränserna - det sparar drivmedel och pengar samt minskar koldioxidutsläppen.
4. Släpp gasen- motorbromsa Att bromsa med pedalen är alltid slöseri med drivmedel. Låt motorn göra jobbet istället med hjälp av mjuka nedväxlingar. Genom att motorbromsa kan du få bränsletillförseln helt avstängd. Håll ett öga på varvmätaren. Släpp gasen helt när motorvarvtalet överstiger 1500-1600 varv per minut. När motorvarvtalet sjunkit till omkring 1200 varv (lägre för dieselbilar), börjar motorn förbruka drivmedel igen. Växla därför ner strax innan du når detta varvtal.
5. Rulla utför- håll jämn gas uppför Låt bilen rulla utan gas, men med växeln i, i tillräckligt kraftiga medlut. Försök få fart före ett motlut så att du slipper att växla ned i uppförsbacken. Undvik att accelerera i uppförsbacke. Ge stöd med gasen men öka inte farten.
6. Håll rätt tryck i däcken Däcktrycket kontrollerar du enkelt på våra stationer. Med rätt tryck rullar bilen bättre. Det minskar både däckslitaget och drivmedelsförbrukningen. Rätt Lufttryck hittar du i din bils instruktionsbok, insidan av tanklocket, dörrsida eller B-stolpe. Tänk på att om dina däck är varma, dvs du har kört mer än 3 km så skall lufttrycket på mätaren vara 0.3 bar högre än det rekommenderade. Öka luftrycket vintertid med 0.2 bar för att kompensera när temperaturen sjunker utomhus.
Kolla också att mönsterdjupet är tillräckligt, lagen kräver minst 3 mm vid vinterväglag.
7. Av med takboxen och takräcket Rensa bilen från onödig last. Det minskar luftmotståndet och vikten och därmed drivmedelsförbrukningen.
8. Använd motorvärmare Kallstarter drar mycket extra drivmedel - också vid plusgrader. Vid -15oC eller kallare - koppla in motorvärmaren max en och en halv timme före start. Upp till 0oC - sätt på värmaren en timme före start. Upp till +10oC - förvärm i 20 minuter.
9. Kör inte på tomgång Bilen drar mer drivmedel på tomgång än man tror. På tomgång släpper bilen dessutom ut betydande mängder farliga ämnen. Starta motorn först i det ögonblick du ska köra iväg - då får du snabbt upp temperaturen i motorn och bilen.
Stäng av motorn även vid mycket korta stopp. Moderna dieselbilar med direktinsprutning kan stängas av på samma sätt som bensinbilar. Att starta om en insprutningsmotor drar inget extra drivmedel.
10. Serva bilen regelbundet Med bra tändstift, rena luftfilter och ren olja går motorn snålare.
11. Stäng av klimatanläggningen när möjligt Klimatanläggningen drar upp till 1 dl drivmedel extra per mil.
Källa: Transportstyrelsen
|
Min väg mot körkortet
Min väg mot körkortet
By
Mikael Flink
posted
May 04, 2013 02:54 am
Som min rubrik lyder så ska jag skriva hur min väg än så länge har sätt ut tills man får sitt körkort.
Jag är 34 år gammal, och när jag skrev in mig på en trafikskola så hade jag absolut ingen körvana för fem öre. Så jag fick börja med att gå på en teori undervisning som höll på varje dag i 2 veckors tid. Sedan när sista teori dagen hade varit så fick vi skriva på varsin lapp hur vi ville att vår blivande kör lärare skulle lära ut.
Som exempel så skulle man skriva om man ville ha musik i bilen, eller om man ville att läraren skulle visa hur man skulle göra för att sedan testa på själv eller om man ville testa på själv direkt och att det då räckte med att läraren berättade vad han ville att man skulle göra. Jag som var en total nybörjare valde att ha tyst i bilen, men att det räckte att läraren skulle berätta hur man skulle göra.
Så när första körlektionen kom så fick läraren köra ut bilen till en stor parkeringsplats som var helt tom på bilar, och där bytte vi plats så att jag fick sätta mig bakom ratten för första gången i mitt liv.
Det var en otroligt nervös men ändå härlig upplevelse. Och jag fick börja med att hitta dragläget, och när det satt så fick jag testa på att växla upp från ettan till tvåan för att sedan bromsa ner och växle ner till ettan igen.
När det momentet var klart så fick jag köra bilen i åttor så att läraren kunde se hur man manövrerade bilen. Allt gick jättebra och sedan var den lektionen slut. På min andra lektion så åkte vi ut till samma stora parkering och vi testa på samma saker igen lite snabbt för att se att det gick lika bra denna gång, och det gjorde. Så min lärare tyckte att jag skulle lämna parkeringen för att kör mot ett lugnt villa område.
Jag tyckte att det var lite läskigt att bege sig ut i trafiken så himla fort, men eftersom det var ett så lugnt område så var det helt okej. Jag fick då för första gången lära mig högerregeln och köra förbi parkerade bilar. Man fick även testa på att stanna efter vägen för att sedan starta igen från vägkanten. Som ni märker så gick allt väldigt lugnt fram till en början, och jag trivdes med det då jag blev säkrare och fick mer självförtroende av att se mina framsteg.
Nu tänker jag hoppa fram några körlektioner då detta kommer att bli ett väldigt långt inlägg om jag skriva om varje körlektion. Så efter ett tag fick jag lära mig hur man startar i uppförs backe samt nedförsbacke, och jag tyckte att det var lättare att starta med hjälp av handbromsen istället för att använda fotbromsen, jag tyckte att bilen hann backa för långt när man släppte fotbromsen tills man hittade dragläget på bilen, så det är nog den tekniken jag kommer att använda mig av. Start i nedförsbacke var hur lätt som helst, och man fick då även veta att man inte alltid behöver starta på ettans växel, är det en jätte brant backe så kan man starta på tvåans växel.
Efter den lektionen så kom vi fram till parkering samt fickparkering. Jag fick köra ner till sjukhuset där jag bor och skulle där både lära mig att köra in samt backa in på en parkeringsruta. Och jag hittar en tom parkeringsruta ganska snabbt och kör in i den hur lätt som helst, men när jag ska backa in så kommer det en äldre dam i en bil bakom oss och börjar tuta hej vilt för att jag står still. Då säger min körlärare att dom borde se att detta är en övningsbil, samt att du har back växeln i så försök att igonerar henne. Och det var absolut inga problem, jag tyckte bara att hon var fånig som stod bakom oss och tutade. Men hon ledsnade rätt snabbt och körde om oss, och då kunde jag äntligen börja öva på min backning. Jag fick korrigera ett par gånger innan den satt, men jag fick mycket beröm från min körlärare.
Och när vi nu kommer till fickparkeringen så fick jag korrigera fler gånger då detta var en betydligt svårare uppgift. Men det gick det med efter lite trixande. Och eftersom jag bara hade 40 minuters lektioner så var den lektion över ganska snabbt.
Lektionen efter så fick jag bege mig ut för lite landsvägs körning. Och det var hittills den roligaste lektionen då man fick dra på lite och inte bara ligga och köra i stadstrafik hela tiden. Körläraren sa att när vi kommer ut på landsvägen så får trycka ner gasen lite så att du snabbt kommer upp i fart, men håll dig under 3000 varv! Sagt och gjort så gasade jag på och höll samtidigt ett öga på varv räknaren, allt gick bra och jag kom snabbt upp i 70km/h. Sedan fick jag stanna vid en busshållsplats lite snabbt för att sedan köra iväg igen, allt för att läraren kunde se hur man skötte accelerationen, och det vart igen anmärkning.
Efter den lektionen så började jag köra mera med min sambos pappa för att få ned kostnaden för körkortet, och jag tog bara några enstaka lektioner då och då hos trafikskolan i fortsättningen. Så har det sätt ut fram tills idag, och nu har jag klarat av det mesta som är obligatoriskt hos min trafikskola innan dom börjar tänka på att boka kunskaps prov samt körprov.
Det jag har kvar att göra är att ha en motorvägslektion (och den kommer jag ha nu på onsdag 8/5 2013) sedan återstår det bara en vanlig körlektion för att se om körläraren tycker att man är redo, och den lektionen kallar dom för "Den lilla uppkörningen" och den går ut på att min körlärare kommer ha en lektion som påminner om en uppkörning. Man ska kunna förklara och visa olika vätskor, kolla däcken, se så att bromsarna fungera, lyserna lyser. Ja man kan säga att det är som en säkerhetskontroll.
Så nu när man är så nära så känns det som om man bara vill ha allt på en gång, men jag kommer att ta det lika lugnt som jag gjort hittills, det är bara dumt att stressa fram. Så vad jag vill jag säga med detta inlägg då? Jo att detta, att när du går in på en trafikskola så känn efter direkt hur du blir bemötad, samt hur det känns att köra med din lärare bredvid dig. Visar han/hon att dom är intresserade av att lära ut, eller sitter du där mest för dig själv och känner att du inte får ut nått av dina lektioner. Om du känner så, så är mitt råd till dig att säga något omedelbart, för du måste känna dig trygg och bekväm med den du åker med. Min körlärare var jättebra, jag kände mig hur säker som helst, och märkte att hon gjorde allt för att verkligen få mig att förstå hur man skulle göra. Tyvärr så har hon slutat nu och min körskola håller på att leta efter en ersättare, och jag hoppas att den personen dom finner kommer få en att känna sig lika bekväm. Mitt sista råd till dig som ska ta körkort är att försök att hitta en privat handledare som du kan öva med privat. För det är otroligt mycket som man kan nöta på när man kör privat istället för att gå via körskolan, och dessutom sparar man in en massa pengar om man kan köra privat. Men börja gärna med att få grunderna via en trafikskola så att du lär in dig rätt saker från början, för annars kan det bli svårt att ändra sitt körsätt om man lär in sig fler saker.
Till sist så vill jag säga att du ska absolut inte stressa!! Även om du har kompisar som har tagit körkort och dom säger att dom klarade allt på första försöket så behöver du inte känna dig tvingad till att göra detsamma. Vi är alla olika individer och behöver olika mycket tid på oss för att klara av vissa saker. Så lägg upp allt i din takt så att du verkligen känner att du lär dig nått och att du slipper känna någon press... Har ni några frågor eller om ni tycker att jag har glömt något så våga fråga, för frågar man inget så får man inget veta... :)
Som avslutnings ord vill jag säga: Ett stort lycka till, till er alla som ska börja med körkortet!!
|
Att tanka sin bil
Att tanka sin bil
By
Lars Eriksson
posted
May 01, 2013 07:44 pm
Före du åker iväg och tankar bilen måste du ta reda på vilket bränsle du ska tanka med. Med största sannolikhet är det blyfri 95-oktan bensin du ska tanka med. En del bilar går på diesel vilket är en mer oraffinerad produkt än bensin, och lite billigare. Nu för tiden finns det även etanol men vi litar på att du har koll på vad du ska tanka med!
När du kommer till bensinstationen ställer du bilen med tanklocket vänt mot pumparna. Har du ett kontokort, kreditkort eller tankkort sätter du i det i automaten och följer dess instruktioner.
Tanklocket öppnas på olika sätt beroende på vilken bil du kör. Vrid sedan upp locket därunder. När pumpen är redo för tankning låter den lite, och du kan sätta in den i det lilla hålet i bilen. Sätt in pumpen så långt det går. Tryck på handtaget, och bilen tankas.
När tanken är full slutar det automatiskt att pumpa så det kan inte bli överfullt i tanken.
Har du inget kort och väljer att betala i en kassa, går du sedan in i butiken och betalar för din bensin.
Vad händer om jag tankar fel drivmedel? Om du tankar fel bensin ska inte så mycket hända om det är en någorlunda modern bil. Gamla motorer kan behöva blytillsatsen för att fungera. Man ska dock inte tanka diesel i en bensinbil eller tvärtom… Råkar du tanka fel ska du inte starta bilen. Kontakta direkt en verkstad.
|
Ta dig tid
Ta dig tid
By
Johanna Haarala
posted
Mar 04, 2013 04:01 pm
Så stolt över min vän Nicole som har varit med och skapat denna film. Ta dig tid och låt filmens budskap sjunka in. Tyvärr så har kommentarer som att de medverkande i filmen skådespelar - vilket inte är sant. Kör ALDRIG rattfull!
|
Ny funktion Mina svagheter
Ny funktion Mina svagheter
By
Administratör
posted
Feb 02, 2013 11:45 pm
Nu har vi en ny funktion som är en komplement till statistiken på ett sett som gör att du hela tiden har koll på vilka moment du måste träna mera på. Detta kan även ses som ett underlag för din körskolelärare som kan lägga ut körpasset efter underlaget. På så sätt blir din körlektion så effektiv som möjligt.
Varje gång du skriver ett "Kunskapsprov" på GratisTeori, sparas resultatet så du vid ett senare tillfälle kan gå in i statistiken och se över vad just du behöver träna lite extra på. Som du ser på bilden här ovan, går det att klicka på "kunskapsprovet". Här nedan ser du ett exempel på hur det kan se ut. Denna sida är även utskriftanpassad så du lätt kan skriva ut den och skicka som mail eller ge den direkt till den du övningskör med.
|
Du kan göra skillnad
Du kan göra skillnad
By
Johanna Haarala
posted
Feb 02, 2013 11:40 pm
Tänk dig detta:
Du och en kompis har båda fyllt jämnt och ska slå ihop firandet. Ni hyr en lokal och ordnar så att de som kommer ska kunna sova kvar. Detta planeras långt i förväg och det är ett stort intresse bland era vänner. Dagen kommer, folk börjar strömma in, musiken och humöret är på topp. Längre fram under kvällen börjar ett par bråka, deras förhållande har alltid varit lite svajigt, och det slutar med att killen sätter sig i bilen och kör iväg. Kraftigt berusad. Några få hade försökt stoppa honom, men lyckades inte. Det slutar med att han frontalkrockar och passagerarna i den andra bilen skadas allvarligt. Även killen som satte sig bakom ratten berusad.
När det resterande folket får veta detta så kommer skuldkänslorna.. "Tänk om jag lyckats rycka nycklarna från honom."
För att detta inte skulle ha inträffat så kunde festens värdar (gästerna också) ha tänkt på: * att de som kör till festen måste lämna in nycklarna som de låser in på samma ställe. Sedan får de tillbaka nyckeln när de blåser grönt dagen efter. * hänvisat nummer till ett bra taxibolag. * hyrt in någon slags ordningsvakt som kan agera vid sådana händelser.
Detta är tips som jag själv kan komma på. Har du några bra tips som kan få det värsta ogjort?
Jag vill också att du tar dig 15 minuter till att titta på denna video "Inte en till" om ett vanligt arbetspass för polisen - och beskedet ingen vill lämna.
|
Begrepp inom trafik, väg och körkort
Begrepp inom trafik, väg och körkort
By
Administratör
posted
Jan 27, 2013 02:07 pm
Vägtrafikdefinitioner och begrepp inom trafik, väg och teori. Läs mer om vad definitionerna betyder och används.
Accelerationsfält Ett sådant körfält som är avsett endast för anslutande trafik.
Behörighetshandling Körkort, traktorkort, förarbevis för moped klass II, förarbevis för snöskoter, förarbevis för terränghjuling samt bevis om körkort och bevis om förarbevis.
Besiktningsinstrument Ett bevis om att fordonet har godkänts vid en mopedbesiktning.
Bärighetsklass Indelning av vägar efter tillåtet axel-, boggi- och trippelaxeltryck samt tillåten bruttovikt. Bärighetsklasserna är bärighetsklass 1 (BK1), bärighetsklass 2 (BK2) och bärighetsklass 3 (BK3).
Cirkulationsplats En plats som enligt en lokal trafikföreskrift skall vara cirkulationsplats och som är utmärkt med ett vägmärke för cirkulationsplats.
Cykelbana En väg eller del av en väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II.
Cykelfält Ett särskilt körfält som genom vägmarkering anvisats för cyklande och förare av moped klass II.
Cykelöverfart En del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering. En cykelöverfart är bevakad om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polisman och i annat fall obevakad.
EG-motorfordon Ett fordon som är avsett att användas på väg, oavsett om det är färdigbyggt eller inte, som har minst fyra hjul och som är konstruerat för en maximihastighet över 25 kilometer i timmen. Dock undantas spårbundna fordon, jordbruks- och skogsbrukstraktorer, mopeder, motorcyklar och motorredskap.
Färdled En sådan led eller plats i terrängen som allmänt används för samfärdsel men inte är en väg.
Grundhandling En handling som är avsedd för färdigställande av körkort, förarbevis för moped klass II, förarbevis för snöskoter eller förarbevis för terränghjuling.
Gågata En väg eller en vägsträcka som enligt en lokal trafikföreskrift ska vara gågata och som är utmärkt med vägmärke för gågata.
Gångfartsområde En väg eller ett område som enligt lokala trafikföreskrifter skall vara gångfartsområde och som är utmärkt med vägmärke för gångfartsområde.
Halvljus Avbländat färdljus.
Heldragen linje Heldragna linjer används i stället för motsvarande brutna linjer när det av trafiksäkerhetsskäl inte är tillåtet att färdas över till motgående körfält, byta körfält eller färdas ut på vägren eller motsvarande. En cykelfältslinje kan dock inte vara heldragen.
Helljus Bländat färdljus.
Huvudled En väg eller en vägsträcka som enligt en lokal trafikföreskrift skall vara huvudled och som är utmärkt med vägmärke för huvudled.
Internationellt körkort En handling som är avsedd att användas i andra länder och som visar att innehavaren är behörig att föra bil, motorcykel eller terrängvagn.
Jordbruks- och skogsbrukstraktor Ett motordrivet fordon med hjul eller band, och med motor, som har minst två axlar, som är konstruerade för en maximal hastighet om lägst 6 kilometer i timmen, vars främsta funktion är som dragfordon och som har konstruerats särskilt för att dra, skjuta, frakta eller driva viss utbytbar utrustning avsedd att användas inom jord- eller skogsbruk, eller för att dra släpvagnar avsedda att användas inom jord- eller skogsbruk. En jordbruks- och skogsbrukstraktor kan vara utrustad för transport av last i jordbruks- eller skogsbrukssammanhang eller med passagerarsäten.
Körbana En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren.
Körfält Ett sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om någon vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon.
Körfält för fordon i linjetrafik m.fl. Ett körfält eller en körbana som enligt en lokal trafikföreskrift skall vara körfält för fordon i linjetrafik m.fl. och som är utmärkt med vägmärke för körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
Körförbud Förbud mot att använda ett fordon.
Körträning Träning i att föra ett körkorts- eller traktorkortspliktigt motordrivet fordon utan avsikt att avlägga förarprov.
Laddplats En plats som enligt en lokal trafikföreskrift ska vara laddplats och som är utmärkt med ett vägmärke för parkering och en symbol för laddplats.
Lastlängd Avståndet från lastutrymmets främsta yttersta punkt till dess bakersta yttersta punkt.
Lämplighetsbevis Ett bevis om att ett fordon har godkänts vid lämplighetsbesiktning.
Motortrafikled En väg eller en vägsträcka som enligt en lokal trafikföreskrift skall vara motortrafikled och som är utmärkt med vägmärke för motortrafikled.
Motorväg En väg eller en vägsträcka som enligt en lokal trafikföreskrift skall vara motorväg och som är utmärkt med vägmärke för motorväg.
Odelbar last Last som inte utan risk för onödiga kostnader eller skador kan delas i två eller flera dellaster.
Parkering En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som 1. föranleds av trafikförhållandena, 2. sker för att undvika fara, eller 3. sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods.
Plankorsning En korsning i samma plan mellan en väg och en sådan järnväg eller spårväg som är anlagd på en särskild banvall.
Registrerat fordon Ett fordon som är upptaget i vägtrafikregistret.
Registreringsnummer Det nummer under vilket ett fordon är registrerat i vägtrafikregistret
Registreringsskylt En av Transportstyrelsen tillhandahållen skylt, som i enlighet med bestämmelserna i vägtrafikregisteret 1. upptar fordonets registreringsnummer, 2. är avsedd för beskickningsfordon, eller 3. utgör en personlig fordonsskylt.
Retardationsfält Ett sådant körfält som är avsett endast för avfart.
Spärrområde Ett vägområde som markerats med vinklade eller snedställda parallella streck och som begränsas av en heldragen linje. Del av eller hela området kan utföras i vitt.
Stannande Annat stillastående med ett fordon än som 1. sker för att undvika fara, 2. föranleds av trafikförhållandena, eller 3. utgör parkering.
Temperaturkontrollerat fordon Ett fordon med fast eller avtagbar överbyggnad som är särskilt utrustat för godsbefordran vid kontrollerad temperatur och vars sidoväggar inklusive isolering är minst 45 millimeter tjocka.
Terräng Ett område som inte är väg.
Trafikant Den som färdas eller annars uppehåller sig på en väg eller i ett fordon på en väg eller i terräng samt den som färdas i terräng.
Trafikövningsplats En plats för genomförande av obligatoriska moment vid övningskörning som inte bör utföras på väg.
Tättbebyggt område Ett visst område som enligt en lokal trafikföreskrift ska vara tättbebyggt område.
Utryckningsfordon Fordon som i vägtrafikregistret är upptaget som utryckningsfordon.
Väg 1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon, 2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.
Vägren En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte körbana eller cykelbana.
Ändamålsplats En plats som är avsedd för en viss trafikantgrupp, en viss verksamhet eller ett visst ändamål.
Övergångsställe En del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke. Ett övergångsställe är bevakat om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polisman och i annat fall obevakat.
|
Ny funktion Mina framsteg
Ny funktion Mina framsteg
By
Administratör
posted
Jan 21, 2013 11:42 pm
Tänkte bara berätta lite kort om vår nya funktion här på GratisTeori.se, vi kallar den för "Mina framsteg". Med "Mina framsteg" kommer man kunna hålla reda på hur långt man har kommit i körkortsutbildningen.
Allt eftersom du blir klar med ett moment, bockar du i bocken tillhörande momenten så ökas din procentuella framgång. Du kan däremot inte bocka i alla rutor som du kanske redan har märkt. Alla "prov"-momenten måste klaras av genom att få minst 90% rätt på provet och därefter bockas de i automatiskt.
När du har uppnått 100% tycker vi här på GratisTeori.se att du är klar för både körprovet och kunskapsprovet hos trafikverket.
Denna funktion är endast för dig som håller på att ta körkortet för B-behörigheten.
|
Ny funktion körjournal
Ny funktion körjournal
By
Administratör
posted
Jan 19, 2013 07:09 pm
Tänkte bara berätta lite kort om vår nya funktion här på GratisTeori.se, vi kallar den för "Körjournalen". Med körjournalen kommer du kunna hålla stenhård koll på hur mycket du har spenderat hittills på ditt körkort.
Det första du kommer se är denna vy, här presenteras den totala beloppet högst upp i mitten, direkt under det ser du en lista på övningar du har tränat på och ifall du har tränat på dem privat eller via körskolan. Du ser även priset samt vilket datum du övningskörde. Ifall du har lagt till en kommentar på en viss övning, kommer du se en svart pratbubbla till höger, placera musen över den så visas kommentaren.
För att registrera en ny övning, klickar du bara på "Ny logg" uppe i högra hörnet, efter du har gjort det så kommer du se vyn som visas här nedan.
Fyll i alla fälten, alla fält är obligatoriska förutom "Notis"-fältet och tryck därefter på "Registrera". För att ta dig tillbaka, klickar du på "Mina loggar".
|
Kör inte rattfull
Kör inte rattfull
By
Johanna Haarala
posted
Dec 29, 2012 07:51 pm
Johanna Haarala var namnet. 18 år gammal tjej från Värmland som studerar till stylist i Örebro. Varför bloggar då jag här på GratisTeori tänker du? ”Tänk OM jag var där och kunde ta nycklarna, tänk OM de hade haft tillräckligt med cigaretter och snus, tänk OM jag kunde ha stått och pratat med henne just då, tänk om JAG kunde ha gjort skillnad.
När jag var nio år och levde mitt i sommarlov och lyckliga dagar, ser jag polisen komma upp för vägen som ledde till mitt hem. Polismannen stiger ur sin bil och i den sitter min moster helt förfallen och tom. ”Tony är död” var beskedet han hade att komma med. Min 26 år gamla storebror hade lämnat oss förevigt. Jag såg det som ett skämt, för människor dör ju bara av ålder eller sjukdomar. Sådana saker som vi inte kan påverka. Men min bror var inte gammal, min bror var inte sjuk. Han blev ihjälkörd av sin fulla kompis som valde att sätta sig bakom ratten. ”Men sånt händer ju bara andra” var det enda jag tänkte. Nu hade det hänt och vad som väntade var att somna till mammas förtvivlade anfall av skrik och gråt varje natt. Hon som hade förlorat ett barn. Därefter var det begravning, val av gravsten, sälja Tonys lägenhet och sopa undan bevis på en levande människa som väntade. ”Nu har jag gått genom det värsta i livet, så nu behöver jag inte gå genom detta mer.” Så gick tankarna efter att ha förlorat en anhörig.
Ack, vad jag bedrog mig. Mellan ett och halv två på natten den 27e maj i år passerade ambulanser med sirener och blåljus förbi mig, jag kollade på klockan och misstänkte att en olycka hade inträffat. ”Hoppas att det inte är någon jag känner”. Hoppet räckte dock inte till. Min nära vän Sandra, som varit med i hela mitt liv hade blivit påkörd av en kille som varit på samma fest. Kraftigt berusad. Även hennes liv gick till spillo, bara för att någon annan tog ett idiotiskt beslut. Min vän på 16 år som precis börjat sitt liv var död.
Jag har förlorat en bror och en vän inom loppet av nio år. Båda pga av att någon annan valt att sätta sig full bakom ratten. Jag vill inte mer och jag skulle inte ens önska min värsta fiende detta lidande. Jag vill få ett slut på skiten och jag BER er, hjälp mig och alla andra som måste leva med ”tänk OM” varje dag - resten av livet.” Detta var ett tal jag skrev och framförde för att påverka människor när AlkoStickan presenterade sin affärsidé på RAMP i Karlstad. Nu vet du varför jag bloggar här. För att påverka. För att få dig att förstå konsekvenserna som uppstår. För att en bil + en berusad människa tillsammans bildar ett mordvapen.
|